Edmond De Leyestraat 24, 8800 ROESELARE 0494 64 28 18 dominique.lips@deschrijfmadam.be

Opinie

De copywriter aka tekstschrijver versus ‘The Beauty and The Beast’

Herinner je je nog het meest magische moment uit de film ‘The Beauty and The Beast’? De verbreking van de vloek en het moment waarop Belle hartstochtelijk in de ogen van het beest verdrinkt? Goed zo, maar dat is nu eigenlijk niet zo belangrijk. Het gaat mij veeleer om de woordjes ‘beauty’ en ‘beast’ an sich.

Een tekstschrijver zou ik metaforisch omschrijven als een ‘beauty’. Tekstschrijvers pennen fictieve verhalen neer. Zij creëren een ‘bubble’ waarin de lezer zich even kan verschuilen, een verhaal waarbij de lezer alle gevoel van realiteit uit het oog verliest. Dat vind ik mooi.

 

Kun je een copywriter zomaar een tekstschrijver noemen? De neuzen zullen hier niet allemaal in dezelfde richting wijzen maar naar mijn bescheiden mening is een copywriter toch een ras apart.

In elke copywriter zit een beest verscholen. Dat beest laat hij af en toe los om een verhaal neer te pennen dat leidt tot meer conversie. ‘Evil marketing’ maar dan in een blingblingverpakking met een gouden strik eromheen. Rijstpap die met een gouden lepeltje door je strot geduwd wordt …

 

Een copywriter schrijft meestal vanuit een commerciële focus. Zijn beestige brein zit vol strategieën die de lezer ervan overtuigen dat een product of een dienst onmisbaar is. Copy is commerciële peptalk, ambitieuze teksten die de klant doen zwichten, nu en niet morgen of volgende week. De klant overtuigen om de portefeuille boven te halen … Met doordachte slogans en spraakmakende beelden.

 

Maar schuilt er dan geen ‘beauty’ in de copywriter? Tuurlijk wel. De copywriter schrijft tenslotte ook mooie verhalen. Storytelling is daar het beste voorbeeld van. Een mooi voorbeeld van storytelling vind je in het verhaal ‘De beer en zijn sjaal’, het kinderboek dat Club Brugge samen met Lucy Agency maakte. Club Brugge wil met dat verhaal het hooliganisme aanpakken. Een langetermijnvisie die kan tellen!

 

Wat is het verschil dan met een tekstschrijver hoor ik je luidop denken? Wel, het verhaal over de beer is geschreven met een bijzonder doel. Het hooliganisme bij de allerjongsten onder de aandacht brengen. Dat deze campagne zo succesvol was komt doordat de boodschap zo goed verpakt was.

 

Inspelen op emoties is veel effectiever op lange termijn. Contentwriting en storytelling geven je naambekendheid, je bouwt hiermee een sterk merk. Maar eerst moet de copywriter de maledictie die heerst over ‘evil marketing’ uit zijn hart verbannen. De copywriter onthult zijn schoonheid op het moment dat jij de laatste letter van zijn verhaal leest.

 

De copywriter kun je niet zomaar een tekstschrijver noemen. Het is een echte ‘beauty’, eentje die erin slaagt om met fascinerende teksten de vloek te doorbreken, zonder betoverende blik maar met meeslepende verhalen. De copywriter is een ras apart …

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers vinden dit leuk: